- Details
- Written by Agnieszka Martowicz
- Category: Biblioteka
- Hits: 136
14 marca odbyły się testy półfinałowe Wielkiej Ligi Czytelników, które wyłoniły składy naszych szkolnych drużyn finałowych.
Najlepszą znajomością książki "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie", której bohaterką była Maria Skłodowska-Curie wykazały się Wiktoria Kozińska, Lena Bąk i Irmina Burda i to one będą nas reprezentowały w finale konkursu 9 maja. Dziewczęta mają teraz czas na wielokrotną lekturę nowej książki - pierwszego tomu serii "Gaja z Gajówki" pt. "Chatka w sercu lasu". Ta piękna i mądra książka to opowieść o piegowatej dziewczynce, która mieszka z rodzicami w leśniczówce, uczy się w domu i odkrywa tajemnice leśnego zakątka.
Lektura półfinałowa klas IV-VI była dla uczestników konkursu nie lada wyzwaniem, ale ostatecznie wszyscy zawodnicy świetnie sobie z nią poradzili. Drużyna może jednak składać się tylko z trzech osób, dlatego mogą wejść do niej wyłącznie najlepsi, a tymi okazali się w tej edycji konkursu: Hania Martowicz, Marcelina Dyl i Emil Burda. Uczniowie ci poznają teraz książkę Emilii Kiereś "Kwadrans" opowiadającą o dwóch bohaterach - Filipie i Jeremim, których historie, choć oddalone o 100 lat, splatają się, a kluczem do nich jest pewien szept i stara melodia.
Serdecznie gratulujemy nie tylko zwycięzcom półfinału, ale wszystkim uczestnikom, którzy dzielnie walczyli o miejsce w szkolnych drużynach i włożyli mnóstwo pracy w przygotowania.
Trzymamy kciuki za naszych reprezentantów i życzymy im zdobycia Mistrzostwa Polski!
- Details
- Written by Agnieszka Martowicz
- Category: Biblioteka
- Hits: 111
Dla uczniów przygotowujących się do półfinału Wielkiej Ligi Czytelników tworzymy testy, które mogą pomóc w zapamiętaniu szczegółów z książek.
Artykuł będzie aktualizowany o kolejne testy.
Klasy I-III
"Mania, dziewczyna inna niż wszystkie"
Test I - rozdziały 1-10
Test II - rozdziały 11-20
Test III - rozdziały 21 do końca
Klasy IV-VI
"Dynastia Miziołków"
Test I - strony 1-20
Test II - strony 21-50
- Details
- Written by Agnieszka Martowicz
- Category: Biblioteka
- Hits: 570
Klasy I-III
1. A023 - „Cudaczek Wyśmiewaczek”, Julia Duszyńska | |
2. A029 - „Detektyw Pozytywka”, Grzegorz Kasdepke | |
3. A030 - „Dziwne zwierzęta”, Lotta Olsson, tł. Agnieszka Stróżyk | |
4. A031 - „Asiunia”, Joanna Papuzińska | |
5. A037 - „Pan Kuleczka. Skrzydła”, Wojciech Widłak | |
6. A038 - „Afryka Kazika”, Łukasz Wierzbicki | |
7. A055 - „Kotolotki”, Ursula K. Le Gunin, tł. Agnieszka Wierucka | |
8. A057 - „Gdzie jesteś, Cukierku?”, Waldemar Cichoń | |
9. A066 - „Kapelusz Pani Wrony”, Danuta Parlak | |
10. A067 - „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”, Justyna Bednarek | |
11. A072 - „Drzewo do samego nieba”, Maria Terlikowska | |
12. A077 - „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai”. T. 9. „Tajemnica szkoły”, Martin Widmark, Helena Willis, tł. Barbara Gawryluk | |
13. A080 - „Sposób na Elfa”, Marcin Pałasz | |
14. A084 - „Popraw się, Cukierku!”, Waldemar Cichoń | |
15. A087 - „Jeśli się zgadzasz, zaszczekaj dwukrotnie!”, Waldemar Cichoń | |
16. A091 - „Małe Licho i tajemnica Niebożątka”, Marta Kisiel | |
17. A092 - „Niezłe ziółko”, Barbara Kosmowska | |
18. A094 - „Marcel i czas”, Emilia Backer | |
19. A095 - „Smopsy”, Justyna Bednarek | |
20. A096 - „Tarmosia”, Tomasz Samojlik |
Klasy 4-6
1. B008 - „Nela na Wyspie Rajskich Ptaków”, Nela Mała Reporterka | |
2. B014 - „Zosia z ulicy Kociej”, Agnieszka Tyszka | |
3. B018 - „Sposób na Alcybiadesa”, Edmund Niziurski | |
4. B032 - „Za niebieskimi drzwiami”, Marcin Szczygielski | |
5. B033 - „Matylda”, Roald Dahl, tł. Mariusz Arno Jaworowski | |
6. B037 - „Opowieści z Narnii”. Cz. 3. „Podróż Wędrowca do Świtu”, Clive Staples Lewis, tł. Andrzej Polkowski | |
7. B041 - „Ronja, córka zbójnika”, Astrid Lindgren | |
8. B044 - „Momo”, Michael Ende, tł. Teresa Jętkiewicz | |
9. B048 - „Magiczne drzewo”. T. 1. „Czerwone krzesło”, Andrzej Maleszka | |
10. B052 - „Dziewczynka z szóstego księżyca”, Moony Witcher, tł. Andrzej Szewczyk | |
11. B053 - „Czarownica piętro niżej”, Marcin Szczygielski | |
12. B059 - „Akademia Pana Kleksa", Jan Brzechwa | |
13. B080 - „Pięcioro dzieci i Coś”, Edith Nesbit | |
14. B082 - „Baśniobór”, Brandon Mull | |
15. B084 - „Kapelusz za 100 tysięcy”, Adam Bahdaj | |
16. B085 - „Ania z Zielonego Wzgórza”, Lucy Maud Montgomery, tł. Rozalia Bernsteinowa lub Dorota Kraśniewska | |
17. B087 - „Pan Samochodzik i Templariusze”, Zbigniew Nienacki | |
18. B093 - „Małe Licho i babskie sprawki”, Marta Kisiel | |
19. B094 - „Tajemnica domu w Bielinach”, Katarzyna Berenika Miszczuk | |
20. B095 - „Skandal w stolicy nudy”, Paweł Beręsewicz |
Klasy 7-8
1. C006 - „Wnuczka do orzechów”, Małgorzata Musierowicz | |
2. C009 - „Władca Lewawu”, Dorota Terakowska | |
3. C010 - „Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy”. T. 1. „Złodziej pioruna”, Rick Riordan, tł. Agnieszka Fulińska | |
4. C011 - „Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy”. T. 2. „Morze potworów”, Rick Riordan, tł. Agnieszka Fulińska | |
5. C012 - „Mały Książę”, Antoine de Saint-Exupéry, tł. Jan Szwykowski | |
6. C013 - „Wyspa Złoczyńców”, Zbigniew Nienacki | |
7. C014 - „Tajemnica deszczowej nocy”, Krzysztof Petek | |
8. C019 - „M jak dżeM”, Agnieszka Tyszka | |
9. C020 - „Adelo, zrozum mnie!”, Edmund Niziurski | |
10. C021a - „Cud chłopak” lub „Cudowny chłopak”, R. J. Palacio, tł. M. Olejniczak-Skarsgard | |
11. C022 - „Stowarzyszenie umarłych poetów”, Nancy H. Kleinbaum, tł. Paweł Laskowicz | |
12. C023 - „Zwiadowcy”. Księga 1. „Ruiny Gorlanu”, John Flanagan, tł. Stanisław Kroszczyński | |
13. C025 - „Władca pierścieni – Wyprawa/Drużyna pierścienia”, John Ronald Reuel Tolkien, tł. Maria Skibniewska | |
14. C026 - „Przygody Sherlocka Holmesa”, Artur Conan Doyle, tł. Irena Doleżał-Nowicka | |
15. C029 - „Szkoła Dyrektora Dreamera”, Justyna Balcewicz | |
16. C031 - „Weronika i zombie”, Marcin Szczygielski | |
17. C032 - „Szeptane”, Paweł Beręsewicz | |
18. C034 - „Chuligania”, Katarzyna Ryrych | |
19. C035 - „Stan splątania”, Roksana Jędrzejewska-Wróbel | |
20. C036 - „Panna Foch”, Barbara Kosmowska |
- Details
- Written by Agnieszka Martowicz
- Category: Biblioteka
- Hits: 629
Wystartowała!
Wielka Liga Czytelników - ogólnopolski konkurs czytelniczy dla uczniów szkół podstawowych właśnie się rozpoczął. Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem "Przygoda w krainie książek" i składa się z trzech etapów.
Etap 1 ZDOBYWANIE SPRAWNOŚCI CZYTELNICZYCH 15 listopada 2023 r. - 1 marca 2024 r.
Uczniowie wypełniają formularze zgłoszeniowe, zakładają konta na platformie Wielkiej Ligi Czytelników i rozpoczynają czytanie książek, by zdobyć 5 sprawności czytelniczych.
Aby zdobyć sprawność, muszą wypełnić szczegółowy test do wybranej przez siebie książki i zdobyć przynajmniej 80% możliwych do zdobycia punktów.
Na zebranie 5 sprawności, a tym samym na przeczytanie 5 książek z listy i wypełnienie 5 testów, uczniowie mają czas aż do końca lutego 2024r.
Testy udostępniają uczniom szkolni koordynatorzy konkursu - p. Agnieszka Martowicz i p. Łukasz Martowicz.
Uczniowie rozwiązują testy w domu, mogą korzystać przy tym z książek i rozwiązywać test z pomocą rodziców.
Testy sprawdzane są przez koordynatorów, a ich wyniki publikowane na platformie WLC. Każdy uczestnik, może na bieżąco sprawdzać swoje wyniki na koncie WLC.
Uczniowie, którzy zdobyli minimalną liczbę 5 sprawności przechodzą do etapu drugiego.
Etap 2 PÓŁFINAŁ - 14 marca 2024 r.
Uczniowie czytają wskazaną przez organizatorów książkę i rozwiązują przygotowany do niej test. Tym razem bez zaglądania do lektury i zupełnie samodzielnie. Na podstawie rozwiązanych testów tworzymy drużynę szkolną, która będzie nas reprezentować w finale ogólnopolskim konkursu.
Lekturą półfinałową dla uczniów klas 1-3 jest w tym roku książka "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie" Julity Grodek.
Uczniowie klas 4-6 będą czytać "Dynastię Miziołków" Joanny Olech, a siódmo- i ósmoklasiści powieść "Obronić królową" Barbary Kosmowskiej.
Aby wziąć udział w trzecim etapie konkursu, należy zdobyć jeden z trzech najwyższych wyników w szkolnej rywalizacji w ramach swojej kategorii wiekowej i osiągnąć poziom minimum 80% punktów.
Etap 3 FINAŁ OGÓLNOPOLSKI - 9 maja 2024 r.
W finale ogólnopolskim drużyny szkolne z poszczególnych kategorii wiekowych rozwiązują test online i walczą o tytuł Mistrzów Polski.
Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych uczniów do udziału w konkursie. Drużyny z naszej szkoły, które w zeszłym roku szkolnym uczestniczyły w konkursie, zdobyły tytuły Mistrzów Polski i Wicemistrzów Polski.
Konkurs ma na celu propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży i zachęcanie ich do rozwijania pasji czytelniczej.
- Details
- Written by Agnieszka Martowicz
- Category: Biblioteka
- Hits: 481
„Starsi nie czytają? W młodych jest nadzieja!” to hasło tegorocznej akcji czytelniczej „Jak nie czytam, jak czytam!” organizowanej przez czasopismo „Biblioteka w szkole”. Akcja wraca po czterech latach pandemicznej nieobecności, a my chętnie do niej dołączamy, kontynuując tradycję czytania na świeżym powietrzu w czerwcowe przedpołudnie.
7 czerwca wszyscy uczniowie naszej szkoły, nauczyciele i przedszkolaki zrobili sobie godzinną przerwę na czytanie. Na kocykach, z przekąskami w zasięgu ręki oddali się lekturze ulubionych książek, pokazując, że wbrew powszechnej opinii młodzi ludzie czytają i to dużo. Nikogo nie trzeba było zmuszać do czytania, a na tych, którzy zapomnieli zabrać ulubionej książki czekała otwarta biblioteka, a w niej coraz bogatszy i coraz ciekawszy księgozbiór.
Okazuje się, że za wciąż niski wskaźnik czytelnictwa w Polsce wcale nie odpowiadają młodzi ludzie. Czytelnictwo wśród nastolatków, a zwłaszcza dziewcząt, cały czas rośnie. Przyczynia się do tego coraz większa społeczność czytelników promująca książki w najbardziej popularnych wśród dzieci i nastolatków mediach społecznościowych. Tzw. BookTok lub Bookstagram, czyli społeczność czytelnicza na Tik Toku i Instagramie cały czas rośnie i zaraża pasją czytania kolejnych widzów i użytkowników tych mediów.
O popularne w sieci tytuły dopytują w naszej bibliotece kolejni czytelnicy, a my chętnie uzupełniamy księgozbiór o nowe, ciekawe tytuły. Zbiory biblioteki cały czas się powiększają i stają coraz bardziej kolorowe. Nic tak nie przyciąga czytelników, jak zapach nowych książek i widok pięknych, kolorowych okładek, które zapraszają do zajrzenia do środka książki i zanurzenia się w ich świat.
Mamy nadzieję, że nasi uczniowie dzięki takim akcjom i działaniom promującym czytelnictwo staną się prawdziwymi, wiernymi czytelnikami książek, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że dziecko, które czyta, wyrośnie na dorosłego, który myśli.