14 marca odbyły się testy półfinałowe Wielkiej Ligi Czytelników, które wyłoniły składy naszych szkolnych drużyn finałowych. 

Najlepszą znajomością książki "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie", której bohaterką była Maria Skłodowska-Curie wykazały się Wiktoria Kozińska, Lena Bąk i Irmina Burda i to one będą nas reprezentowały w finale konkursu 9 maja. Dziewczęta mają teraz czas na wielokrotną lekturę nowej książki - pierwszego tomu serii "Gaja z Gajówki" pt. "Chatka w sercu lasu". Ta piękna i mądra książka to opowieść o piegowatej dziewczynce, która mieszka z rodzicami w leśniczówce, uczy się w domu i odkrywa tajemnice leśnego zakątka. 

Lektura półfinałowa klas IV-VI była dla uczestników konkursu nie lada wyzwaniem, ale ostatecznie wszyscy zawodnicy świetnie sobie z nią poradzili. Drużyna może jednak składać się tylko z trzech osób, dlatego mogą wejść do niej wyłącznie najlepsi, a tymi okazali się w tej edycji konkursu: Hania Martowicz, Marcelina Dyl i Emil Burda. Uczniowie ci poznają teraz książkę Emilii Kiereś "Kwadrans" opowiadającą o dwóch bohaterach - Filipie i Jeremim, których historie, choć oddalone o 100 lat, splatają się, a kluczem do nich jest pewien szept i stara melodia. 

Serdecznie gratulujemy nie tylko zwycięzcom półfinału, ale wszystkim uczestnikom, którzy dzielnie walczyli o miejsce w szkolnych drużynach i włożyli mnóstwo pracy w przygotowania. 
Trzymamy kciuki za naszych reprezentantów i życzymy im zdobycia Mistrzostwa Polski!

 

Dla uczniów przygotowujących się do półfinału Wielkiej Ligi Czytelników tworzymy testy, które mogą pomóc w zapamiętaniu szczegółów z książek. 
Artykuł będzie aktualizowany o kolejne testy. 

Klasy I-III 

"Mania, dziewczyna inna niż wszystkie" 

Test I - rozdziały 1-10

Test II - rozdziały 11-20

Test III - rozdziały 21  do końca

 

Klasy IV-VI

"Dynastia Miziołków"

Test I - strony 1-20

Test II - strony 21-50

 

Klasy I-III

1. A023 - „Cudaczek Wyśmiewaczek”, Julia Duszyńska  
2. A029 - „Detektyw Pozytywka”, Grzegorz Kasdepke  
3. A030 - „Dziwne zwierzęta”, Lotta Olsson, tł. Agnieszka Stróżyk  
4. A031 - „Asiunia”, Joanna Papuzińska  
5. A037 - „Pan Kuleczka. Skrzydła”, Wojciech Widłak  
6. A038 - „Afryka Kazika”, Łukasz Wierzbicki  
7. A055 - „Kotolotki”, Ursula K. Le Gunin, tł. Agnieszka Wierucka  
8. A057 - „Gdzie jesteś, Cukierku?”, Waldemar Cichoń  
9. A066 - „Kapelusz Pani Wrony”, Danuta Parlak  
10. A067 - „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”, Justyna Bednarek  
11. A072 - „Drzewo do samego nieba”, Maria Terlikowska  
12. A077 - „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai”. T. 9. „Tajemnica szkoły”, Martin Widmark, Helena Willis, tł. Barbara Gawryluk  
13. A080 - „Sposób na Elfa”, Marcin Pałasz  
14. A084 - „Popraw się, Cukierku!”, Waldemar Cichoń  
15. A087 - „Jeśli się zgadzasz, zaszczekaj dwukrotnie!”, Waldemar Cichoń  
16. A091 - „Małe Licho i tajemnica Niebożątka”, Marta Kisiel  
17. A092 - „Niezłe ziółko”, Barbara Kosmowska  
18. A094 - „Marcel i czas”, Emilia Backer  
19. A095 - „Smopsy”, Justyna Bednarek  
20. A096 - „Tarmosia”, Tomasz Samojlik

Klasy 4-6 

1. B008 - „Nela na Wyspie Rajskich Ptaków”, Nela Mała Reporterka  
2. B014 - „Zosia z ulicy Kociej”, Agnieszka Tyszka  
3. B018 - „Sposób na Alcybiadesa”, Edmund Niziurski  
4. B032 - „Za niebieskimi drzwiami”, Marcin Szczygielski  
5. B033 - „Matylda”, Roald Dahl, tł. Mariusz Arno Jaworowski  
6. B037 - „Opowieści z Narnii”. Cz. 3. „Podróż Wędrowca do Świtu”, Clive Staples Lewis, tł. Andrzej Polkowski  
7. B041 - „Ronja, córka zbójnika”, Astrid Lindgren  
8. B044 - „Momo”, Michael Ende, tł. Teresa Jętkiewicz  
9. B048 - „Magiczne drzewo”. T. 1. „Czerwone krzesło”, Andrzej Maleszka  
10. B052 - „Dziewczynka z szóstego księżyca”, Moony Witcher, tł. Andrzej Szewczyk  
11. B053 - „Czarownica piętro niżej”, Marcin Szczygielski  
12. B059 - „Akademia Pana Kleksa", Jan Brzechwa  
13. B080 - „Pięcioro dzieci i Coś”, Edith Nesbit  
14. B082 - „Baśniobór”, Brandon Mull  
15. B084 - „Kapelusz za 100 tysięcy”, Adam Bahdaj  
16. B085 - „Ania z Zielonego Wzgórza”, Lucy Maud Montgomery, tł. Rozalia Bernsteinowa lub Dorota Kraśniewska  
17. B087 - „Pan Samochodzik i Templariusze”, Zbigniew Nienacki  
18. B093 - „Małe Licho i babskie sprawki”, Marta Kisiel  
19. B094 - „Tajemnica domu w Bielinach”, Katarzyna Berenika Miszczuk  
20. B095 - „Skandal w stolicy nudy”, Paweł Beręsewicz

Klasy 7-8

1. C006 - „Wnuczka do orzechów”, Małgorzata Musierowicz  
2. C009 - „Władca Lewawu”, Dorota Terakowska  
3. C010 - „Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy”. T. 1. „Złodziej pioruna”, Rick Riordan, tł. Agnieszka Fulińska  
4. C011 - „Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy”. T. 2. „Morze potworów”, Rick Riordan, tł. Agnieszka Fulińska  
5. C012 - „Mały Książę”, Antoine de Saint-Exupéry, tł. Jan Szwykowski  
6. C013 - „Wyspa Złoczyńców”, Zbigniew Nienacki  
7. C014 - „Tajemnica deszczowej nocy”, Krzysztof Petek  
8. C019 - „M jak dżeM”, Agnieszka Tyszka  
9. C020 - „Adelo, zrozum mnie!”, Edmund Niziurski  
10. C021a - „Cud chłopak” lub „Cudowny chłopak”, R. J. Palacio, tł. M. Olejniczak-Skarsgard  
11. C022 - „Stowarzyszenie umarłych poetów”, Nancy H. Kleinbaum, tł. Paweł Laskowicz  
12. C023 - „Zwiadowcy”. Księga 1. „Ruiny Gorlanu”, John Flanagan, tł. Stanisław Kroszczyński  
13. C025 - „Władca pierścieni – Wyprawa/Drużyna pierścienia”, John Ronald Reuel Tolkien, tł. Maria Skibniewska  
14. C026 - „Przygody Sherlocka Holmesa”, Artur Conan Doyle, tł. Irena Doleżał-Nowicka  
15. C029 - „Szkoła Dyrektora Dreamera”, Justyna Balcewicz  
16. C031 - „Weronika i zombie”, Marcin Szczygielski  
17. C032 - „Szeptane”, Paweł Beręsewicz  
18. C034 - „Chuligania”, Katarzyna Ryrych  
19. C035 - „Stan splątania”, Roksana Jędrzejewska-Wróbel  
20. C036 - „Panna Foch”, Barbara Kosmowska

Wystartowała!

 

 

Wielka Liga Czytelników - ogólnopolski konkurs czytelniczy dla uczniów szkół podstawowych właśnie się rozpoczął. Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem "Przygoda w krainie książek" i składa się z trzech etapów.

Etap 1 ZDOBYWANIE SPRAWNOŚCI CZYTELNICZYCH 15 listopada 2023 r. - 1 marca 2024 r. 

Uczniowie wypełniają formularze zgłoszeniowe, zakładają konta na platformie Wielkiej Ligi Czytelników i rozpoczynają czytanie książek, by zdobyć 5 sprawności czytelniczych. 

Aby zdobyć sprawność, muszą wypełnić szczegółowy test do wybranej przez siebie książki i zdobyć przynajmniej 80% możliwych do zdobycia punktów. 

Na zebranie 5 sprawności, a tym samym na przeczytanie 5 książek z listy i wypełnienie 5 testów, uczniowie mają czas aż do końca lutego 2024r. 

Testy udostępniają uczniom szkolni koordynatorzy konkursu - p. Agnieszka Martowicz i p. Łukasz Martowicz. 

Uczniowie rozwiązują testy w domu, mogą korzystać przy tym z książek i rozwiązywać test z pomocą rodziców. 

Testy sprawdzane są przez koordynatorów, a ich wyniki publikowane na platformie WLC. Każdy uczestnik, może na bieżąco sprawdzać swoje wyniki na koncie WLC. 

Uczniowie, którzy zdobyli minimalną liczbę 5 sprawności przechodzą do etapu drugiego.

Etap 2 PÓŁFINAŁ - 14 marca 2024 r. 

Uczniowie czytają wskazaną przez organizatorów książkę i rozwiązują przygotowany do niej test. Tym razem bez zaglądania do lektury i zupełnie samodzielnie. Na podstawie rozwiązanych testów tworzymy drużynę szkolną, która będzie nas reprezentować w finale ogólnopolskim konkursu. 

Lekturą półfinałową dla uczniów klas 1-3 jest w tym roku książka "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie" Julity Grodek. 

Uczniowie klas 4-6 będą czytać "Dynastię Miziołków" Joanny Olech, a siódmo- i ósmoklasiści powieść "Obronić królową" Barbary Kosmowskiej. 

Aby wziąć udział w trzecim etapie konkursu, należy zdobyć jeden z trzech najwyższych wyników w szkolnej rywalizacji w ramach swojej kategorii wiekowej i osiągnąć poziom minimum 80% punktów.

Etap 3 FINAŁ OGÓLNOPOLSKI - 9 maja 2024 r. 

W finale ogólnopolskim drużyny szkolne z poszczególnych kategorii wiekowych rozwiązują test online i walczą o tytuł Mistrzów Polski. 

Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych uczniów do udziału w konkursie. Drużyny z naszej szkoły, które w zeszłym roku szkolnym uczestniczyły w konkursie, zdobyły tytuły Mistrzów Polski i Wicemistrzów Polski. 

Konkurs ma na celu propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży i zachęcanie ich do rozwijania pasji czytelniczej. 

 

 

 

 

 

„Starsi nie czytają? W młodych jest nadzieja!” to hasło tegorocznej akcji czytelniczej „Jak nie czytam, jak czytam!” organizowanej przez czasopismo „Biblioteka w szkole”. Akcja wraca po czterech latach pandemicznej nieobecności, a my chętnie do niej dołączamy, kontynuując tradycję czytania na świeżym powietrzu w czerwcowe przedpołudnie.

7 czerwca wszyscy uczniowie naszej szkoły, nauczyciele i przedszkolaki zrobili sobie godzinną przerwę na czytanie. Na kocykach, z przekąskami w zasięgu ręki oddali się lekturze ulubionych książek, pokazując, że wbrew powszechnej opinii młodzi ludzie czytają i to dużo. Nikogo nie trzeba było zmuszać do czytania, a na tych, którzy zapomnieli zabrać ulubionej książki czekała otwarta biblioteka, a w niej coraz bogatszy i coraz ciekawszy księgozbiór. 

Okazuje się, że za wciąż niski wskaźnik czytelnictwa w Polsce wcale nie odpowiadają młodzi ludzie. Czytelnictwo wśród nastolatków, a zwłaszcza dziewcząt, cały czas rośnie. Przyczynia się do tego coraz większa społeczność czytelników promująca książki w najbardziej popularnych wśród dzieci i nastolatków mediach społecznościowych. Tzw. BookTok lub Bookstagram, czyli społeczność czytelnicza na Tik Toku i Instagramie cały czas rośnie i zaraża pasją czytania kolejnych widzów i użytkowników tych mediów.

O popularne w sieci tytuły dopytują w naszej bibliotece kolejni czytelnicy, a my chętnie uzupełniamy księgozbiór o nowe, ciekawe tytuły. Zbiory biblioteki cały czas się powiększają i stają coraz bardziej kolorowe. Nic tak nie przyciąga czytelników, jak zapach nowych książek i widok pięknych, kolorowych okładek, które zapraszają do zajrzenia do środka książki i zanurzenia się w ich świat. 

Mamy nadzieję, że nasi uczniowie dzięki takim akcjom i działaniom promującym czytelnictwo staną się prawdziwymi, wiernymi czytelnikami książek, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że dziecko, które czyta, wyrośnie na dorosłego, który myśli.